Sabtu, 5 Mac 2011

Penemuan Saintifik Profesor Keith Moore

ADAKAH AL QURAN ITU BENAR-BENAR TEPAT ?

http://www.bicaramuslim.com/bicara7/viewtopic.php?f=3&t=13022&p=242973#p242954

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al Quran itu adalah benar. (QS. Fussilat : 53)

"Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah, kemudian kami jadikan pati itu (setitis) air benih pada tempat penetapan yang kukuh, kemudian kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku, lalu kami ciptakan darah beku itu menjadi daging, kemudian kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian kami balut tulang-tulang itu dengan daging. setelah sempurna kejadian itu, kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya, maka nyatalah Allah sebaik-baik pencipta".( Surah ke-23 Al-mukmin ayat 12-14 )



Susunan embriologi manusia yang diringkaskan mengikut Al-Quran.

1. NUTFAN: setitis air atau cecair(mani)


2. ALAQAH: struktur seakan-akan lintah



3. MUDGHAH: struktur seakan-akan gumpal



4. IDHAAM: tulang atau rangka



5. KISAA: pembalutan tulang dengan daging



6. AL-NISH'A: pembentukan janin (manusia)



Profesor Keith Moore adalah salah satu saintis terkemuka di dunia dalam bidang anatomi dan embriologi dan merupakan penulis buku yang berjudul "Developing Human", yang telah diterjemahkan ke dalam lapan bahasa. Buku ini dianggap sebagai buku rujukan sains dan dipilih oleh sebuah jawatankuasa khas di Amerika Syarikat sebagai buku terbaik yang pernah ditulis. Keith Moore adalah Profesor Anatomi dan Biologi Sel di Universiti Toronto, Kanada. Pada tahun 1984, beliau menerima anugerah paling terhormat yang diberikan padanya di bidang anatomi di Kanada, JCB Grant Award dari Canadian Association of Anatomists. Dia telah menjadi pengarah kepada beberapa persatuan antarabangsa seperti Canadian and American Association of Anatomists dan The Council of the Union of Biological Sciences.

Pada tahun 1981, semasa Persidangan Perubatan ke-7 di Dammam, Arab Saudi, Profesor Moore berkata,"Telah menjadi kebanggaan bagi saya untuk membantu mengklarifikasi pernyataan dalam al-Quran tentang perkembangan manusia Sangat jelas bagi saya bahawa kenyataan ini pastinya datang kepada Muhammad dari Tuhan atau Allah, kerana hampir semua pengetahuan ini belum pernah ditemui sehingga beberapa abad kemudian. Hal ini membuktikan bahawa Muhammad saw telah menjadi utusan Tuhan atau Allah”.

Akibatnya, Profesor Moore ditanya dengan soalan berikut, "Apakah ini bermakna bahawa anda percaya bahawa Quran adalah Firman Allah?" Dia menjawab, "Saya tidak merasa kesulitan dalam menerima ini."

Semasa satu persidangan, Profesor Moore menyatakan, "... kerana stagein embrio manusia sangat kompleks, kerana proses perubahan berterusan selama perkembangannya, dicadangkan bahawa sistem klasifikasi baru dapat dibangunkan dengan menggunakan istilah yang disebutkan dalam al-Quran dan Sunnah. Sistem yang diajukan lebih sederhana, menyeluruh dan sesuai dengan pengetahuan embriologi saat ini. Kajian intensif terhadap Quran dan Hadis dalam empat tahun terakhir telah menunjukkan sebuah sistem pengklasifikasian embrio manusia yang mengagumkan sejak hal ini direkodkan pada abad ke-7 Masihi. Meskipun Eric Statle, pengasas ilmu embriologi, menyedari bahawa embrio ayam yang dibangunkan secara berperingkat dari penelitiannya terhadap telur ayam pada abad ke-4, dia tidak memberikan detail mengenai tahap ini. Sejauh yang diketahui dari sejarah embriologi, sangat sedikit yang diketahui tentang stagein dan klasifikasi embrio manusia hingga abad kedua puluh. Untuk alasan ini,keterangan embrio manusia dalam al-Quran tidak boleh didasarkan pada pengetahuan ilmiah pada abad ke-7 M. Hanya satunya kesimpulan yang masuk akal adalah bahawa keterangan ini diwahyukan kepada Muhammad dari Allah. Beliau tidak mampu mengetahui butiran yang sangat terperinci seperti itu kerana ia adalah seorang yang buta huruf serta tidak ada langsung latihan saintifik."

Dia menyebutkan bahawa beberapa perkara yang Al-Quran menyatakan tentang pertumbuhan manusia tidak diketahui sampai 30 tahun yang lalu. Bahkan, ia mengatakan bahawa satu item pada khususnya - keterangan-Quran tentang manusia sebagai "gumpalan seperti lintah" (alaqah ') pada satu tahap - yang baru baginya, tetapi ketika dia diperiksa di atasnya, ia menemukan bahawa hal itu benar, dan ia menambahkannya ke bukunya. Dia berkata,

"Saya tidak pernah memikirkan itu sebelumnya," dan ia pergi ke jabatan zoologi dan meminta gambar lintah. Ketika ia menemukan bahawa itu kelihatan seperti embrio manusia, ia memutuskan untuk memasukkan kedua-dua gambar di salah satu buku teks-nya. Dr Moore juga menulis sebuah buku tentang embriologi klinikal, dan ketika ia menyajikan maklumat ini di Toronto, menyebabkan kehebohan di seluruh Kanada. Itu adalah di halaman depan beberapa surat khabar di Kanada, dan beberapa berita cukup lucu. Sebagai contoh, salah satu judul di baca:

"mengejutkan HAL KUNO DITEMUKAN DALAM BUKU!"

Nampaknya jelas dari contoh ini bahawa orang tidak memahami dengan jelas apakah tentang semua itu. Sebagai soal fakta, seorang wartawan surat khabar bertanya pada Profesor Moore,

"Tidakkah anda berfikir bahawa mungkin orang Arab telah mengetahui tentang hal-hal ini - keterangan embrio, penampilan dan bagaimana perubahan dan pertumbuhan. Mungkin tidak ada saintis?.. tapi mungkin mereka melakukan pembedahan sesuatu yang kasar pada mereka sendiri - orang telah dikelar untuk memeriksa hal-hal ini ".

Profesor itu akan menunjukkan kepadanya bahawa dia [wartawan] telah tertinggal hal yang sangat penting - semua gambar embrio yang telah ditunjukkan dan telah diramalkan dalam filem itu berasal dari gambar yang diambil melalui mikroskop. Dia berkata,

"Itu tidak masalah jika seseorang cuba mencari embriologi empat belas abad yang lalu, mereka tidak boleh melihatnya!". Semua keterangan dalam Al-Quran kemunculan embrio adalah dari item bila masih terlalu kecil untuk dilihat dengan mata, sehingga orang perlu mikroskop untuk melihatnya.Karena alat tersebut hanya ada selama lebih dari dua ratus tahun.

Dr Moore menyindir, "Mungkin empat belas abad yang lalu seseorang diam-diam mempunyai mikroskop dan melakukan kajian ini, sehingga tidak ada kesalahan di mana sahaja. Lalu entah bagaimana ia mengajar Muhammad dan meyakinkan dia untuk memasukkan maklumat ini dalam bukunya. Lalu ia menghancurkan peralatan dan merahsiakannya selamanya. Adakah anda yakin bahawa anda adalah benar? tidak boleh… kecuali anda membawa beberapa bukti bahawa ini adalah suatu teori yang mengarut." Bahkan, ketika ditanya "Bagaimana anda menjelaskan maklumat ini dalam Al-Quran?" jawapan Dr Moore adalah,"Itu hanya boleh diwahyukan oleh Tuhan."!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan