Ahad, 20 Mac 2011

Susahnya Jalan Ke SYURGA
























Kita semua tahu bahawa jalan menuju syurga itu payah dan jalan menuju neraka begitu mudah. MENGAPA???

Dari Abu Hurairah ra., sesungguhnya Rasulullah saw. Bersabda (yang artinya) “Ketika Allah menciptakan syurga, Dia berfirman kepada Jibril, ‘Pergi dan lihatlah (syurga itu)’. Jibril pun pergi untuk melihatnya. Jibril kembali seraya berkata, ‘Tuhanku, demi keperkasaanMu, tidak seorang pun mendengar (tentang syurga itu) kecuali dia (ingin) memasukinya’. Kemudian Allah Swt. mengelilingi (syurga) dengan kesulitan-kesulitan (untuk mencapainya) dan berfirman kepada Jibril, ‘Wahai Jibril! Pergi (lalu) lihatlah (syurga itu)’. Jibril pun pergi untuk melihatnya. (Jibril) kembali seraya berkata, ‘Tuhanku, demi keperkasaanMu, sungguh aku khuatir tidak seorang pun yang (dapat) memasukinya’.”


Rasulullah saw. juga bersabda: “Tatkala Allah Ta’ala menciptakan neraka, Dia berfirman, ‘Wahai Jibril! Pergi (lalu) lihatlah (neraka itu)’. Jibril pun pergi untuk melihatnya. (Jibril) kembali seraya berkata, ‘Wahai Tuhanku, demi keperkasaanMu dan kemuliaanMu, tidak seorang pun mendengar (tentang neraka itu) kecuali ia tidak berkeinginan untuk memasukinya’. Kemudian Allah Swt. mengelilingi (neraka itu) dengan keinginan-keinginan syahwati dan berfirman kepada Jibril, ‘Wahai Jibril! Pergi dan lihatlah neraka itu’. Jibril pun pergi untuk melihatnya. Kemudian ia kembali dan berkata, ‘Wahai Tuhanku, demi keperkasaanMu dan kemualiaanMu, sungguh aku khuatir bahawa tidak akan tersisa seorang pun kecuali akan memasukinya’.” ( kitab Sunan Abu Daud, hlm. 13-14)

Syurga Allah memang mahal harganya dan hanya dapat dicapai dengan kesungguhan dan kerja keras. Orang yang malas berjuang, beramal dan tidak menjalankan ibadah dengan baik tidak selayaknya mengharapkan syurganya

.

Nabi s.a.w telah bersabda:"Dihiasi jalan menuju ke Syurga dengan perkara yang di benci oleh manusia dan dihiasi jalan menuju ke Neraka dengan segala keinginan manusia." (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Sebagaimana yang kita ketahui bahawa perkara yang paling disukai oleh manusia biasanya adalah perkara yang selari dengan nafsu dan keinginan mereka. Kebanyakan kesukaan tersebut adalah perkara yang terlarang di dalam agama. Perkara ini telah dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran Surah Ali Imran ayat 14:


"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada syahwat (perkara yang diingini nafsu) , iaitu wanita-wanita, anak-anak dan hartabenda yang banyak yang melimpah-limpah berupa emas, perak, kuda-kuda yang dipelihara yang bertanda serta baik, binatang-binatang ternakan serta kebun-kebun tanaman. Demikian itu merupakan kesenangan hidup didunia. (Ingatlah) disisi Allah tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga)."

" Sesungguhnya nafsu itu sentiasa mengajak kepada perkara kejahatan" (Surah Yusof : 53)

Tetapi tidak dapat untuk kita nafikan untuk melakukan perubahan kearah kebaikan ini, jalannya dihiasi dengan ranjau yang peuh berduri, halangan, ejekan, ujian, dan semua ini adalah dugaan.

Syurga merupakan suatu yang diimpikan oleh setiap individu. Tetapi ia disediakan oleh Allah s.w.t hanya bagi hamba-hambanya yang beriman. Namun jalan untuk menuju syurga tidak semudah dengan sekadar melafazkan kata-kata aku beriman tetapi ia menuntut suatu yang lebih besar daripada itu. Ia menuntut kita untuk melaksanaakan tuntutan-tuntutan iman yang termaktub di dalam Al-Quran.


Firman Allah s.w.t : “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Surah Al-Ankabut : 2,3)


Firman Allah s.w.t :
Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)?.” (Surah Ali-Imran : 142)


Setelah kita telah diuji dengan pelbagai ujian yang menuntut pengorbanan jiwa dan harta kita dan kita mampu bersabar serta tabah dengan ujian-ujian tersebut, ketika itu barulah kita mula menapakkan kaki kita di jalan yang sebenar.

Kehidupan kita pada masa kini penuh dengan tipu daya yang maha hebat. Sistem-sistem kehidupan yang dirancang oleh musuh Islam sudah lama bertapak di dalam hidup para muslimin sejak berabad lamanya. Yang tidak pernah tahu tentang cara hidup Islam terus kekal dalam keadaan begitu, bahkan yang mengetahuinya pula, menyembunyikannya malah berlaku zalim terhadap Islam. Benarlah perumpamaan Allah swt dalam Al-Quran bahawa dunia ini adalah tempat tipu daya (Darul Gharar), dan akhirat jualah tempat yang abadi (Darul Khulud) yang mana tipu daya tidak berlaku di sana.

“Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan, sesuatu yang melalaikan, perhiasan, dan (alat) berbangga-bangga di antara kamu, bermegah dan berbangga dalam hal banyak harta dan anak keturunan. Laksana hujan yang tanaman-tanamannya mengagumkan para petani, lalu tanaman itu mengering, dan tampak olehmu warnanya menguning, kemudian jadi rosak. Dan di akhirat (nanti) ada adzab pedih, serta ampunan dari Allah dan ridha-Nya. Kehidupan dunia tiada lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (Al-Hadîd [57]: 20)

Oleh kerana manusia itu hidup di dunia lebih dahulu iaitu hidup di negara yang dekat dan murah ini, mereka berhadapan dan merasa dengan nikmat dan azabnya lebih dahulu sebelum nikmat dan azab Akhirat, manusia terpesona hidup di sini. Mereka terlalai, terlupa kehidupan di sana, yaitu negara Akhirat. Oleh yang demikian ini mereka bersungguh-sungguhlah mengejar nikmat dunia dan mengelak azab di dunia ini. Diperahlah otaknya, tenaganya pagi dan petang, siang dan malam, dengan tidak jemu-jemu walau susah tapi dapat dihadapi kesusahan itu. Wallahu’alam


















2 ulasan: